Sep 22, 2011

Ronda-Ronda Bukit Besi

Assalamualaikum dan salam satu blogger...
Semalam ayah penulis ajak teman beliau ke Bukit Besi, nak tengok perkembangan terbaru kat sana katanya... Penulis yang dah sedia bosan terus sambut pelawaan tu. Lagipun memang dah lama tak jejak kaki ke sana.


Jarak perjalanan dari bandar Dungun ke Bukit Besi lebih kurang 40km. Bukit Besi mempunyai sejarahnya yang tersendiri. Kat bawah ni ada sikit informasi yang penulis petik dari web Sejarah Malaysia.

Bukit Besi which is situated in the district of Dungun was once an important and famous iron mining place in Terengganu. The history of iron mining in Terengganu begun in 1916 and was one of the largest iron mine in the world. The mining industry was handled by Nippon Mining Company. However, between 1945 till 1947, the mine was taken over by the British and was sold to the Eastern Mining and Metal Comany in 1948. From 1960, the production of iron at Bukit Besi began to decline. Thus the Government of Terengganu decided to close the iron mine in the early 1970s. Today Bukit Besi is a tourist attraction.


Haaa...jadi bangunan yang penulis tunjuk tu pun dikira peninggalan sejarah jugaklah. Dengar cerita, kerajaan Terengganu dalam usaha nak bangunkan muzium kat sini untuk mengekalkan sejarah kegemilangan Bukit Besi.


Ini tempat kedua kami singgah. Tempat ni namanya Tasik Puteri & terletak bersebelahan dengan Kelab Golf Bukit Besi. Tempat ni super cantik! Pemandangan kat depan mata dah macam lukisan. Air tasik ni tenang dan jernih sangat. Boleh nampak semua benda yang ada kat dasar tasik. Tapi ayah penulis cakap, ikan tak boleh hidup dalam tasik ni. Tak tahulah kenapa. Mungkin ada kaitan dengan komposisi tanah dia kot...

"Kalau ikan boleh hidup, mesti diorang dah bela ikan kat sini" ujar Haji Mat.

Bila dah penat pusing satu tasik, kami bergerak pula menuju ke Kampus UiTM yang masih dalam pembinaan. Dekat je dengan Tasik Puteri, jalan kaki pun boleh sampai. Kalau UiTM dah bukak nanti, konfem petang-petang tasik ni penuh dengan bebudak UiTM.

Penulis tak berhenti pun kat Kampus UiTM Bukit Besi tu, cuma pusing keliling dia je. Jadi tiada gambar untuk diletakkan kat sini. Yang penulis tahu bila dah siap nanti kampus ni bakal jadi kampus induk UiTM Terengganu, tapi penulis tengok kawasan dia takde lah luas sangat kalau nak banding dengan UiTM Dungun. Entahlah, mungkin jugak yang penulis tengok tu cuma fasa pertama...

Baiklah setakat tu je kot cerita ronda-ronda penulis di Bukit Besi. Kalau ada lagi cerita menarik, penulis jumpa korang lagi di blog ini. Ciao!

1 comment:

farah izwani said...

pemandangan yang cantik.