Nov 5, 2011

Samir Nasri Antara 4 Pemain Islam Di Manchester City

Korang masih ingat lagi kekalahan besar 1-6 Syaitan Merah (Red Devils) kepada Manchester City dua minggu lepas?

Kalau sebelum ni penulis dah dedahkan siapa pemain Islam di Barcelona, jangan terkejut kalau penulis katakan dalam perlawanan derby tersebut, ada 3 orang pemain Manchester City yang beragama Islam. Mereka ialah penjaring 2 gol, Edin Dzeko, Yaya Toure dan Samir Nasri. Selain mereka bertiga, Kolo Toure yang juga abang kepada Yaya Toure turut beragama Islam.

Jom baca sedikit cerita tentang 4 Pemain Manchester City Beragama Islam:



1. Samir Nasri - Perancis

Samir Nasri tidak pernah menyembunyikan identitinya sebagai seorang muslim. Beliau sering kali dilihat mengangkat tangan dan membaca al-Fatihah sebelum perlawanan dimulakan.


2. Kolo (Habib) Toure & Yahya Toure - Ivory Coast

Dua beradik ini dilahirkan dalam keluarga Islam. Mereka dikatakan pandai membaca al-Quran dan sentiasa memberi derma kepada kanak² miskin di Ivory Coast. Malahan Kolo Toure pernah menyatakan hasratnya untuk menjadi role model kepada pemuda Islam di Britain.


3. Edin Dzeko - Bosnia

Sewaktu rakyat Bosnia diserang puak Serb, Dzeko baru berumur 6 tahun. Dia pernah bercerita yang rumahnya pernah dibom oleh askar Serb dan selalu menangis ketika dia masih kecil. Beliau merupakan duta UNICEF pertama dari Bosnia.

**Penulis harap kebebasan beragama diorang tak disekat, lagipun pemilik kelab Manchester City kan Sheikh dari Arab...

p/s: lepas ni ada entri khas untuk peminat Arsenal pulak...

No comments: