Dec 6, 2009

Tragedi Water Cooler

Latar Masa: Tahun 2006
Latar Tempat: PASUM

Peristiwa ini berlaku pada hari pertama gua bergelar student PASUM. Tempat baru, suasana baru. Namun siapa sangka, ia bakal menjadi peristiwa-hari-pertama yang tak mungkin gua lupakan...

Jam tangan gua dah menunjukkan pukul 5.45 petang. Fadhil, member gua sejak sekolah menengah yang dah siap berkasut ala-ala converse ajak gua turun join dia pergi main futsal. Kalau bab² futsal ni memang gua tak mampu menolak. Gua mintak 5 minit nak langsaikan solat Asar.

Sambil berfutsal, sempat jugak gua kenal ramai member² baru. Cukup satu jam 15 minit beraksi, azan pun berkumandang.


Dengan rasa penat dan dahaga yang meluap-luap, sayup-sayup dari jauh gua nampak mesin water cooler bersandar di dinding tingkat 1 asrama. Cepat-cepat gua habiskan sisa 20 anak tangga terakhir. Water cooler tu ada 2 telinga, 1 kaler ungu dan 1 lagi kaler biru. Tanpa berfikir panjang, gua petik yang kaler ungu dan dengan selamba gua tadah mulut dekat air yang terpancut laju dari mesin tu.

Tiba-tiba mulut gua terasa pedih bagai dihiris sembilu. Cepat² gua jauhkan diri dari water cooler tu. Dengan hati berdebar-debar, gua terus pergi hadap muka gua dekat depan cermin tandas. Mulut gua dah melecur. Kulit halus mulus keliling bibir kanan gua dah tertanggal. Gua jeling kembali ke arah suspek. Berasap. Rupa-rupanya tadi gua dah tersalah petik untuk air panas!

Tragedi ni memang menghantui hari-hari awal gua di PASUM. Makan 3,4 minggu jugak kesan melecur tu nak hilang dari wajah gua. Itu pun berkat usaha sapu ubat gamat tiap² malam.

Tapi yang bestnya, sepanjang program orientasi berlangsung gua diberi layanan istimewa. Cari gula-gula dalam tepung gua tak payah buat, minum dan makan benda² pelik gua tak payah buat jugak, task² yang agak berat pun kelibat gua dikecualikan. Tugas gua cuma jadi tukang sorak.

- Tammat -


No comments: